در هر سیستمی که روانکار در جریان باشد ، شاهد فشار روغن در آن خواهیم بود. این موضوع در مورد روغن موتور نیز وجود دارد که البته در موتورهای دیزلی بطور ویژه ای مورد توجه قرار می گیرد.

در هر سیستمی که یک سیال در آن جریان داشته باشد وجود هر نوع مانعی برای عبور جریان سیال می تواند تولید فشار در مسیر سیال نماید. در واقع عامل ایجاد فشار در مسیر یک سیال پمپ نیست، بلکه موانعی هستند که از حرکت آسان سیال در مسیر جلوگیری می کنند (فیلتر، خم های موجود در مسیر، اصطکاکبدنه لوله و ...). در واقع پمپ تولید کننده فشار نیست بلکه تولید کننده دبی است.

یکی از مسایلی که اغلب کارشناسان روغن با مصرف کنندگان روغن موتور دارند موضوع افت فشار روغن موتور است. این مشکل بطور عمده در خودروهای سنگین و دیزلی بروز می کند ، چراکه در بیشتر این خودروها نمایشگر فشار روغن وجود داشته و بطور ناخود آگاه راننده به آن حساس می شود.

به دلیل اینکه کشور ما دارای آب و هوای گرم و خشک است در فصول گرم سال و بیشتر در فصل تابستان که دمای هوا افزایش پیدا می کند شکایات زیادی از طرف رانندگان خودروهای سنگین در خصوص افت فشار روغن دیده می شود. که این موضوع به دلیل عدم آگاهی رانندگان از فشار روغن و تعریف آن و محدوده مجاز آن در خودرو بروز پیدا می کند.

نکته ای که تقریبا هیچ وقت به آن دقت نمی شود محدوده مجاز فشار روغن در موتورهای گوناگون است که توسط کارخانه های سازنده در کتابچه راهنمای آنها شرح داده شده است. حفظ فشار روغن پیشنهادی سازنده خودرو اهمیت دارد و هرگونه افزایش یا کاهش از محدوده آن می تواند منجر به خرابی موتور گردد.

 

 

دلایل افزایش فشار در روغن موتور:

این موضوع می تواند دلایل متعدد مکانیکی داشته باشد که در زیر شرح می دهم:

1-   انسداد فیلتر روغن:

گرفتگی فیلتر روغن به واسطه , ورود بیش از حد آلودگی به آن یکی از دلایل مهم این مشکل است.

2-   کاهش بیش از حد دمای روغن:

این مسئله معمولا در فصل سرد سال پیش می آید که گرانروی روغن افزایش داشته و معملا پس از گرم شدن موتور رفع می شود.

3-   تشکیل رسوبات در مسیر عبور روغن:

4-   افزایش ویسکوزیته روغن.

می بینیم عاملی که در این مورد به روغن مربوط می شود کوچکترین و کم احتمال ترین است.

نکته دیگر اینکه بیشتر رانندگان خودروهای سنگین دوست دارند نشانگر فشار روغن در خودرو بیشترین مقدار ممکن را نشان دهد و بر این باورند که هر روغنی که به این صورت کار کند بهترین روغن است. در حالی که این عقیده کاملا اشتباه است چرا که استفاده از روغن های با ویسکوزیته بالا در خودرو ها ممکن است که باعث شود روغن به قسمت های بحرانی که فاصله بین قطعات بسیار کم و سرعت بالا است ، نرسد و دستگاه آسیب ببیند، گذشته از آن افزایش بیش از حد فشار روغن باعث فعال شدن شیر by pass در فیلتر روغن شده و روغن بدون فیلتر شدن در موتور به چرخش در می آید که خطرناک است.

 

دلایل کاهش فشار روغن در موتور:

بارها دیده شده که در خودرویی که سازنده آن فشار روغن از 5/1 بار به بالا مجاز دانسته ، راننده بلافاصله با مشاهده فشار روغن که از 5 به 3 بار رسیده تصمیم به تعویض روغن گرفته است. در حالیکه روغن در محدوده مجاز کار می کرده است. ولی اگر فشار روغن از محدوده مجاز پایین تر بیاید چه دلایلی می تواند داشته باشد:

1-   کاهش سطح روغن :

در تمام خودروهای امروزی مقدار کم کردن روغن بر اساس کیلومتر کار کرد ارایه شده و در صورتی که سرریز انجام نشود ، با کمبود روغن و افت فشار مواجه خواهیم شد.

2-   خرابی پمپ روغن.

3-   ورود سوخت به روغن:

این مشکل باعث کاهش شدید ویسکوزیته روغن و افت فشار می شود.

4-   رسیدن به پایان عمر روغن:

در برخی موارد روغن وقتی به پایان عمر خود می رسد مولکولهای آن دچار شکست شده و افت فشار ایجاد می کند.

5-   استفاده اشتباه از روغن با ویسکوزیته پایین تر از حد مجاز.

6-   افزایش بیش از حد دمای روغن:

این پدیده نیز منشا مکانیکی داشته و باعث افت ویسکوزیته روغن می گردد.

 

نکته بسیار مهم اینکه تمام موتورها در طول زمان کارکرد در اثر سایش های نرمال در قطعات فشار اولیه خود را از دست می دهند.

نتیجه:

همانطور که افت فشار بیش از حد مجاز می تواند مخرب باشد، افزایش آن نیز می تواند نتایج نامناسبی در سلامت موتور داشته باشد.(نکته ای که معمولا به آن توجه نمی شود)

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم مرداد 1388ساعت   توسط رضا صدرایی  |