X
تبلیغات
روانکاری - گریس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شرایطی قرار گرفته باشید که به دلیل خاصی بخواهید تصمیم به جایگزینی روغن با گریس و یا بعکس بگیرید.

 

 

روغن ، گریس ، روانکاری


برچسب‌ها: روغن, گریس, روانکاری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم مرداد 1392ساعت   توسط رضا صدرایی  | 

همانطور که در مطلب روانکاری بلبرینگ در سرما اشاره کردیم آنچه روانکاری در سرما را از دمای معمولی متمایز می کند، روانی ماده روانکار است. در مورد روغن بحث کاملی در مبحث فوق ارایه شد. اما در مورد گریس این مفهوم در کمیتی به نام قابلیت پمپ شدن نهفته است. طبق استاندارد DIN 51502 به نماد معرفی گریس عددی دو رقمی اضافه می شود که پایین ترین دمایی که در آن دما گریس قابلیت پمپ شدن دارد ( به نسبت روان است) را مشخص می کند. به عنوان مثال KP2K20 یک گریس چند منظوره با درجه NLGI 2 است که حداکثر تا دمای منفی 20 درجه قابلیت پمپ شدن دارد. در استاندارد ISO6743 مفهوم دقیقتری عنوان گشته و پایین ترین دمای کاربرد گریس معرفی شده است که چندان دور از مفهوم قبلی نیست.

به  هر حال در اینجا نیز روانی گریس در دمای پایین به نوع روغن پایه مصرفی در ساخت گریس بستگی داشته و با استفاده از روغن های سینتتیک و نفتنیک می توان تا دماهای منفی 50 و پایین تر نیز رسید.

+ نوشته شده در  یکشنبه نهم فروردین 1388ساعت   توسط عباس کهتری  | 

 

این مطلب در پاسخ به پرسش بالا که توسط یکی از بازدیدکنندگان وبلاگ مطرح شده ارایه می شود.

همانطور که در مقاله  چرا گریس  شرح داده شد یکی از دلالیل اصلی استفاده از گریس عدم امکان استفاده از روغن در برخی از نقاط (مانند یاتاقان های چرخ) برای روانکاری است ، در واقع ماهیت نیمه جامد گریس باعث می شود تا این روانکار در این نقاط باقی مانده و جریان پیدا نکرده و از قطعه خاج نشود. ولی برای تامین خاصیت خنک کنندگی و انتقال حرارت نیاز به جریان سیال است و برای پاک کنندگی و خروج آلودگی ها نیز باید این شرایط تامین گردد، که این امر از عهده گریس بر نمی آید. از اینرو این دو خاصیت برای گریس ها در نظر گرفته نمی شود.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم بهمن 1387ساعت   توسط رضا صدرایی  | 

در مطالب قبلی در مورد گريس و تعریف علمی و نحوه درجه بندی آن آشنا شده اید . در این مقاله سعی دارم انواع آن و کاربردهای مختلف آنها را بطور خلاصه شرح دهم.

آنچه که در گریس ها بر نوع کاربرد آنها تاثیر بسیار زیادی دارد ، پایه صابونی تشکیل دهنده گریس است که در ترکیب با روغن پایه و مواد افزودنی محصول مورد نظر را برای ما تامین می کند.

گریس ها بر اساس پایه صابونی (ماده قوام دهنده) می توانند تنوع بسیار زیادی داشته باشند .

سه دسته اصلی و پر مصرف آنها شامل موارد زیر هستند:

1-   گریس های پایه لیتیم

2-   گریس های پایه کلسیم

3-   گریس های پایه سدیم

البته انواع ویژه از گریس ها نیز می توانند با پایه های صابونی از ترکیب مواد فوق مانند لیتیم/کلسیم و ... تولید شوند.

حال ببینیم از نظر کاربردی این گریس ها چه تفاوتی با هم دارند.

در گریس ها دو خاصیت پایداری حرارتی و پایداری در برابر آب از اهمیت ویژه ای برخودار هستند. در واقع نوع صابون پایه ای که در گریس استفاده می شود ، می تواند بر دو خاصیت بالا تاثیرگذار باشد. از اینرو می توان این خواص را در گریس های مختلف بصورت زیر مقایسه نمود.

 

پایداری حرارتی:

گریس پایه لیتیم> گریس پایه سدیم> گریس پایه کلسیم

 

پایداری در برابر آب:

گریس پایه کلسیم> گریس پایه لیتیم>گریس پایه سدیم

 

همانطور که در بالا دیده می شود گریس های با پایه لیتیم پایداری حرارتی بسیار خوبی دارند، همچنین دارای پایداری در برابر آب نسبتا مناسبی نیز هستند. این ویژگی در این نوع گریس ها باعث می شود که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند . به این نوع گریس ها ، گریس چند منظوره یا Multi purpose گفته می شود. لازم به ذکر است این گریس ها به خاطر پایداری حرارتی خوبشان به گریس نسوز معروف هستند. همچنین با توجه به کاربرد بسیار وسیع این گریس ها در چرخ خودروها و ماشین آلات سنگین به نام گریس چرخ نیز شناخته می شوند. این نوع گریس با وجود گرانتر بود نسبت به دو دسته دیگر، به دلیل تنوع بالای کاربرد ، پرمصرف ترین نوع گریس صنعت هست.

گریس های پایه کلسیم به دلیل پایداری بیسار خوبشان در برابر آب به گریس شاسی یا گریس ضد آب معروف شده اند. البته فراموش نشود که منظور از ضد آب ، توانایی کار کرد در زیر آب نیست و فقط نشان دهنده پایداری مناسبشان در برابر شستشو با آب است.

حال که با دو دسته اصلی گریس ها آشنا شدیم بهتر است که به نکاتی در مورد مصرف آنها توجه کنیم:

1-   در صورتی که در انبار ، روغن از گریس جدا شود نباید از آن استفاده کرد

نکته: با هم زدن نمی توان روغن جدا شده را به ساختار گریس بازگرداند.

2- در صورت در دسترس نبودن گریس های با درجه NLGIپایین (روانتر) نمی توا با اضافه کردن روغن درجه NLGI آن را پایین آورد. NLGI چيست؟

3-   استفاده از گریس های نسوز بجای ضد آب و بلعکس توصیه نمی شود.

4-   استفاده از گریس های شل تر یا سفت تر از آنچه در دستگاه مورد نیاز است توصیه نمی گردد.

5- از گریس به اندازه مورد نیاز در دستگاه استفاده کنید و از استفاده کمتر یا بیشتر از حد مجاز اجتناب نمایید.

6-   هنگام گریس کاری گریس قبلی را بطور کامل از محل روانکاری خارج کنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم بهمن 1387ساعت   توسط رضا صدرایی  | 

آنچه که ذهن برخی از افراد را به خود مشغول کرده ، این است که چرا بجای روغن از گریس استفاده می شود؟

وظایفی که یک گریس به عنوان روانکار انجام می دهد، با وظایفی که روغن انجام می دهد تقریبا مشابه است و آنچه که باعث جایگزینی گریس بجای روغن می شود نوع کاربرد آن است.

در برخی از قطعات مانند یاتاقان های چرخ که امکان روانکاری توسط روغن وجود ندارد، نیاز به روانکاری است که بتواند در محل روانکاری باقی مانده و وظایف مورد نظر را انجام دهد. در چنین شرایطی استفاده از گریس تنها راه چاره است که بر اساس نوع کارکرد و تجهیز و قطعه ، گریسی با ساختار مخصوص آن شرایط انتخاب می گردد.

 

 

آنچه که می توان مزایای گریس نسبت به روغن معرفی کرد موارد زیر هستند:

1-   خصوصیات شیمی فیزیکی مناسب برای کاربردهای خاص.

2-   آب بندی و جلوگیری از نفوذ ذرات و آلودگی ها.

3-   حفظ خواص در برابر نفوذ آلودگی ها در زمان کارکرد.

4-   مقاومت در برابر چکه کردن از محل روانکاری.

 

 

گریس ها با داشتن چنین خواصی می توانند در شرایط کاری ویژه وظایف یک روانکار را که به شرح زیر است انجام دهند:

1-   کاهش سایش و اصطکاک.

2-   جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی.

3-   امکان حرکت قطعات در دمای پایین.

4-   سازگاری با آب بندها.

به این ترتیب گریس ها گروه خاصی از روانکارها هستند که می توان در شرایط ویژه روانکاری نیازهای صنعت را برطرف کنند و ما را از طراحی پیچیده و پرهزینه نجات دهند.

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم بهمن 1387ساعت   توسط رضا صدرایی  | 

NLGI مخفف انجمن ملي گريس هاي روانكار (آمريكا) مي باشد كه درجه بندي گريس ها بر مبناي قوام آنها را انجام داده است. اين انجمن گريس ها را به 9 درجه از 000 تا 6 تقسيم بندي نموده است. درجه NLGI 000 از نظر حالت فيزيكي كاملاً مايع و درجه NLGI 6 كاملاً سفت است. درجه بندي NLGI بر مبناي آزمون نفوذپذيري انجام شده است.
+ نوشته شده در  شنبه سی ام شهریور 1387ساعت   توسط بابک یاری  | 

گريس مخلوطي ژلاتيني(نيمه مايع تا جامد) است كه از تركيب سيال روانكار و ماده قوام دهنده به همراه مواد افزودني خاص حاصل مي شود. اولين گريسها در زمان مصر باستان و از مخلوط روغن زيتون و آهك ساخته شده كه براي روانكاري محور چرخهاي ارابه هاي چوبي كاربرد داشته است. امروزه نيز گريسهاي با مواد افزودني متنوع براي صنايع توليد مي شود كه برخي از آنها تحمل دمائي تا ۱۱۰۰ درجه سانتيگراد را دارا هستند. گريسها بر اساس نوع روغن پايه و نوع ماده سفت كننده دسته بندي مي شوند.براي توليد گريس نيز همانند بسياري از روغنها‌، ميتوان از انواع روغنهاي پايه معدني، سينتتيك و گياهي بهره برد.گريس ها نيز همانند روغن از نظر قوام و سفتي با درجات NLGI  مشخص مي شوند.

 

+ نوشته شده در  شنبه سی ام شهریور 1387ساعت   توسط بابک یاری  |